onsdag 9 november 2011

Zlatan krossas av Charles Dickens


Ni skådar in i Sveriges hetaste bok: ”Jag är Zlatan”.
Ni skådar också in i världens maffigaste rekordbok, skriven av Charles Dickens.
Hela första upplagan av boken om Zlatan trycktes i 100 000 exemplar. Släpptes i dag. Allt slut. Svenskt rekord. I snabbhet.
Charles Dickens bok om ”Två städer” kom ut 1859. Det är den mest sålda skönlitterära bok i världen med 200 miljoner exemplar.
Andra sidan har Dickens haft 152 år på sig. Zlatan med David Lagercrantz som pennförare en (1) dag.
Orättvist?.
Visst.
Kom igen år 2163.
Så kan man väl inte se på saken? Nä, men allt är så osannolikt med Zlatan, så varför inte. Jag fick dra till med Charles Dickens för att landa.

Nu ska jag bara läsa böckerna också. Tro det eller ej, men i min bokhylla har jag gott om Dickens klassiska bokverk. Bloggens kulturambassadör, BG, trodde inte sina ögon, när vi plockade ut världens mest sålda bok ur en av mina älskade och välfyllda bokhyllor.
Nu gällde också att komma över boken om Zlatan. I eftermiddag släppte min våndan. Med dagens post kom boken. Zlatan låg där i min låda tillsammans med Lommabladet.
Bonniers har skickat mig ett recensionsexemplar.
Tack, Albert Bonnier.
Slut i rutan, för nu måste jag läsa.
”Pep Guardiola, tränaren i Barcelona, med sina grå kostymer och grubblande min, kom fram till mig och såg besvärad ut.”
Så börjar Zlatan sin berättelse i boken.
Skrev jag precis som du själv just har läst.

1 kommentar:

Markus sa...

För er som inte läst boken än. Gör det! Det är en mycket bra och intressant bok!

Jag är zlatan