onsdag 2 november 2011

Sickan Carlsson är död: Så minns jag FILMIKONEN!

Sickan Carlsson är alltså död. Denna film-och nöjesikon blev 96 år gammal. Jag har inga referensramar till denna aktris. Hon har för mig varit en glittrande glad flicka som dök upp i ångradion under 1950-talet och var kul tillsammans med Stig Järrel och tråkmånsen (!) Kar de Mumma. GUD, så dyster den roliga gubben var. Mormors väggur stannade. Orkade inte gå längre. Han ska vara glad över Sickan som räddade honom.
Hennes filmlista är maffig, från "En stulen vals" 1932 till TV-serien "Kusiner i kubik" 1992. 60 år! Respekt.
Jag har sett "Simon i Backamo" från 1934, "Klart till drabbning" 1937, "Landstormens lilla Lotta" 1939 och kanske en handfull filmer till. Allt skit. För jag har blivit bortskämt med dunder och brak i de moderna filmfabrikerna, tempo, tempo...
Däremot älskar jag tidsmiljön. Och den alltid glittrande glada Sickan Carlsson.
Fast det var nog rätt så länge sedan hon var så där glittrande och glad.
Vila i frid, Sickan.
En efterkrigsslyngel minns dig.
Då är man stor.

Inga kommentarer: