måndag 14 november 2011

Bloggrecension: Oro för Zlatans äktenskap!

Det här är Bo-Göran, bloggens kulturambassadör, BG, kallad. Vi är varandras totala motpoler när det gäller idrott. Ja, alla sporter, över huvud tagit.
Jag är en sportnörd. Har följt alla OS, VM och EM sedan mitten av 1950-talet. Missar aldrig ens en sekund.
Bo-Göran, däremot, missar rubbet. Han fördjupar sig hellre i en ”svår” film på TV eller klipper gräsmattan, när det är VM-finalen i fotboll och jag håller på att avlida av spänning.
Bo-Göran är också en bokslukar av rang. Bokvärldens Barcelona, om Herrskapet förstår vad jag menar. Människan läser ALLTID. Ofta svåra saker. Kanske inte alltid Kafka, men näst intill. Definitivt inte sportböcker. Hellre tar han arsenik och gamla spetsar.

Därför är det på sin plats att BG fick recensera Zlatan-boken på bloggen. Frågan enkel. Orkar han dra igenom boken som Bonniers gett ut? Det gjorde BG. Fort gick det också.
Här har ni hans unika recension:
”Jodå, det var inte så svårt att "dra igenom" Zlatan-boken. Håller med dig - det är ju de privata delarna, uppväxten, relationer till föräldrar, etc, etc som intresserar mest. De detaljerade beskrivningar av matcher hit och dit var ju ingenting för mig. Hur kan man komma ihåg precis varje detalj, passning, osv, från varenda match? Ni fotbollsnördar måste ha fotografiskt minne.
Nu när jag kommit Zlatan lite mer in på livet så måste jag uttrycka en viss oro för hans framtid, dvs efter fotbollen. Med hans sätt att vara har jag svårt att se honom som tränare eller någon annan roll som ledare. Det skulle bli alltför konfliktfullt.
Kommer han överhuvudtaget att flytta tillbaka till Sverige? Han tycker ju inte om landet. Skriver själv att han inte vet mycket om Sverige. Din gissning att han återkommer och köper MFF är nog ett önsketänkande från din (det är alltså jag, min anm.) sida, tyvärr. Det enda som talar för att han flyttar hem, är väl sambon Helena och barnen. Hoppas också att samboförhållandet håller. Helena är nog hans räddning i framtiden. Som sagt, vad skall han göra när hans aktiva fotbollskarriär är slut. Har svårt att se honom bara sitta framför TV:n och spela spel. Då blir han tokig.
En bra bok, helt enkelt - mycket tack vare David Lagekrantz som skrev boken”.

3 kommentarer:

Anonym sa...

David Lagercrantz kommer till stadsbiblioteket på Sveavägen 73 i Sthlm för att berätta om Zlatan, boken, samarbetet - lördagen den 3 december kl. 14.00

Markus sa...

En väldigt bra bok kan jag helt instämma.

//www.jag-ar-zlatan.se

Markus sa...

En väldigt bra bok kan jag helt instämma.

Jag är Zlatan