fredag 18 november 2011

Bloggen räddade FALUKORVEN! Tar plats i Årets Julklapp!


Det här är Lena. En fräsch kvinna i sina bästa år. Hon är VD för Handelns Utredningsinstitut (HUI) som utser Årets Julklapp. I år blev det som bekant en färdigpackad matkasse.
Det var också Lena som sågade falukorven med orden:
-Vi vill komma bort från falukorvträsket.
Denna riksklenod fick alltså rött kort av Lena. Jag startade ögonblickligen en kampanj för falukorven, både på bloggen och på Facebook. På bloggen blev motelden SNÖSTORPAKORVEN.



På Facebook efterlyste jag ”Ditt bästa falukorvsminne. Och reaktionen lät inte vänta på sig. Goda medmänniskor skrev så tangentbordet glödde:
Eva:
-Kall falukorv skuren i tjocka skivor med en morakniv, att läggas på en macka.
Thorbjörn:
-Fickljummen falukorv med rotmos.
Boel:
-Ugnsstekt med ost, lök och senap mellan skivorna. Gott.
Bodillan kontrade med:
-Mammas ugnsstekta falukorv, uppsnittad med skivor av äpplen och tomater och ost. MUMS!
Johnny drar ett lumparminne från Dalarna:
-Halvfrusen falukorv. Sköljdes ner med ett par öl! Satt fint.

Sven Ekberg slog till rejält, men sa var han också under många år programledare för matklassikern, Meny i P1. Sven drog falukorvens historia. Avrundade med:
-När jag i min grönaste journalistungdom var hockeyreferent minns jag att det vid flera rinkar (hallar var ju inte så vanligt) såldes "hockeyburgare" - stekt falukorv i puckstorlek i hamburgerbröd. Öl och nubbe går lika bra som mjölk och rödtjut till falukorven.
Ni vet både jag och Lena det. Att även rödvin funkar till riksklenoden.
Efter den här massiva försvarsattacken säger Lena till mig:
-Det var absolut inte vår mening att uppfattas som motståndare till falukorven. De flesta på HUI äter självklart falukorv. Jag gör det definitivt i olika former! Jag kommer garanterat att stoppa in en falukorv i min matkasse.
Gott folk. Andas ut. Falukorven lever! Tack för det, Lena Larsson. Jag får väl vid lämpligt tillfälle bjuda dig på SNÖSTORPAKORV. Fast med öl och nubbe.
FOTNOT: SNÖSTORPAKORV-scrolla en bit ner på bloggen.

Inga kommentarer: