torsdag 6 oktober 2011

Så gick det till på Lomma bibliotek när Tomas Tranströmer fick NOBELPRISET!

I dag på förmiddagen sammanstrålade jag med 1:ste bibliotekarie, Kristina Lindahl, på Lomma bibliotek. Det gällde min planering inför mitt framträdande på biblioteket den 19 oktober. Jag föreslog då att jag tittade över när Nobelpriset i litteratur avslöjades kl. 13.00.
-Till bloggen, sa jag.
-Jag vill inte vara med på bild, svarade en förskräckt Kristina.
-Det gör inte alls ont, lät min tröstnapp.

Jodå, jag dök upp och Kristina såg samlad ut. Gemensamt stirrade vi på akademiens berömda stängda dörr.
-Vem tror du får priset, frågade Kristina mig.
-Ingen aning. Möjligen en poet från Nordkorea, svarade jag som en annan fåntratt.
-Jag tippar på Tomas Tranströmer, kom det försiktigt från henne.

Plötsligt knarrade det till. Dörren öppnades och ut klev akademiens ständig sekreterare, Peter Englund. Han stod alldeles stilla. Lät blicken svepa över det enorma pressuppbådet. Kristina och jag kände oss väldigt högtidliga.
En gång i mitt liv har jag tippat rätt. Det var när Doris Lessing fick priset. Kristina har många fler fullträffar på sin lista. Fattas bara annat.
Medan jag kan rabbla allsvenskan i fotboll, kan hon rabbla nobelpristagare i litteratur. Ungefär så är bokbildningen mellan oss två.

Och så kom det.
-Tomas Tranströmer, säger Englund högt och tydligt och ser förnöjsam ut. Det ser nästan ut som om han blinkar åt Kristina. Hur som helst.
Jubel i salen. Jubel på Lomma bibliotek.
En favorit knep priset. Och en svensk. Ännu mera jubel!

Kristina tittade på mig och log ett varmt leende och sa:
-Så underbart!
Sedan blev det bråttom, bråttom. Kristina som faktiskt hade förberett att Tomas Tranströmer skulle få Nobelpriset i litteratur, klippte och klistrade för glatta livet. En story om nobelpristagaren, hade hon redan fixat till. Jäklar vad imponerad jag blev. Tempot i Kristinas lilla rum påminde om en tidningsredaktion före deadline.

Skynda, skynda...hissen ner till första våningsplanet, där orden härskar. Jag hängde på. Nu gällde det att så snabbt som möjligt, få ut det glada beskedet till besökare och låntagare på biblioteket.
SWISCH-RUSCH!

Nobelpristagaren i topp bland alla Lommas biblioteks böcker. Tro det eller ej, men Kristina hade långt före priset blev offentligt, lagt ut Tomas Tranströmers bok "Sorgegondolen" i stället. Snacka om att ha fingertoppskänsla.
Jag kände mig som om jag for ut från biblioteket i en glädjegondol.
Tack Kristina, för att du finns
Och tack för att jag fick med dig på bild, nåja, lite i alla fall.
FOTNOT: Den 19 oktober kl.18.00 ska jag berätta om Svarta Malin på Lomma bibliotek. Skynda, skynda hämta biljett. Det är gratis.


Mer om litteraturpriset!
DN HÄR!
SVD HÄR!
Aftonbladet HÄR!
Expressen HÄR!
Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: