måndag 3 oktober 2011

Pensionärsliv Afrika 2011: En ockrafärgad kvinna-lägger beslag på Rolle af Trollhättan!


Rolle af Trollhättans äventyrliga pensionärsresa i Afrika fortsätter i oförminskat tempo.
I en tidigare rapport berättade Rolle, att han skulle försöka leta upp Himba-folket i Namibia
Det gjorde han också. Här är hans rapport. Lämnat på maskin utan å, ä och ö:


”Kvinnorna gar barbrostade och smorjer in kroppen med ockrafarg och orter, om jag forstod ratt. Tvatta sig finns inte på kartan! For att halla odoren borta sa smorjer kvinnorna in sig med ännu mera goja. Herregud vilka kvinnor. Jag fick ta nagra bilder, me
n det kostar 10 Namibiska dollar per person. De lever i stort sett pa kott och mjolk men verkade vara valmaende. Jag tror alla av dem bar pa en unge.
En av damerna fattade tycke for mig och ville jag skulle ta med henne hem. Det spelade ingen roll att jag ar 67 ar och hon kanske 40 ar yngre. Vilka erbjudande man far. Jag blev smickrad, men tackade artigt nej.
Mitt besok blev till en stor upplevelse, bade för mig och inte minst kvinnorna.” (texten fortsätter efter bilden)

”Fran Opuwo fick jag lift med en fransman. Jag krånglade mig vidare till, Omaruru. En liten trevlig stad och nu narmar man sig civilisationen. Tog en fika pa ett stalle och in kommer tre vasterlanningar och tar en kopp. Det visade sig att de var fran Trollhattan, Vanersborg och Hogsater i Dalsland. Vilket sammanträffade!
De var dar for att lara stadens brandforsvar att slacka brander och projektet var Sida-sponsrat. Trevligt att fa prata lite svenska. Tank vad varlden ar liten.”

I dag damp det också ner ett vykort från Rolle af Trollhättan, med ett lejon på frimärket. Det gillar jag skarp.
Jo, så barnslig är jag.
Nej, någon leopard har han ännu inte sett röken av. 

Tänk er att lifta omkring i Afrika. Och vara pensionär. Det är egentligen hur galet som helst. Bara bloggens egen äventyrare, Rolle af Trollhättan, kan.

Inga kommentarer: