fredag 28 oktober 2011

KÄRLEKSLÅSET på plats i LOMMA!

Det här är Ingela. Hon kysser förtjust Lommas första kärlekslås. För under fredags eftermiddagen gick larmet: någon har hängt det första kärlekslåset på Varvsbron i Lomma.
Jag for i väg som ett skott. Jodå, mycket riktigt. På den nya fina Varvsbron hängde det, kärlekslåset. Lommas första hänglås som låser fast kärleken mellan ett kärlekspar. Nyckeln ska kastas i vattnet.
Jag stod där villrådig och längtade efter en vacker kvinna.
-Hej Calle, här är jag.
Och så dök som från ingenstans Ingela upp.
Hon som arbetar med friskvård, yoga osv, kom som på beställning. Bilden med Ingela som kysser det historiska låset satt som en smäck.


Kärlekslåsen sprider sig som en löpeld över världen. Det är en österländsk tradition. I Stockholm är det Västerbron som gäller. Där låser förälskade par, för tid och evigheter, fast sin kärlek till varandra.
-När jag var i Italien såg jag också kärlekslås, kvittrar Ingela förtjust och så kramar vi om varandra. Mitt på Varvsbron med ett kärlekslås som enda åskådare. Ack du milde min tid.
I södra Sverige är det, däremot, ovanligt med kärlekslås. Därför är hänglåset i Lomma unikt. Historiskt.
Vem är det då som hängt upp det?
På låset står det Flax och Lena.
Jag anar ugglor i mossen.

Inga kommentarer: