lördag 24 september 2011

Skyltdockor-framtidens fotbollspublik?

En fotbollspublik som består enbart av skyltdockor? Supportrarnas sånger och hejaramsor inspelade på band? Det låter naturligtvis befängt.
För det finns ett stort fel med nyordningen som jag hittat på: fotbollens död.
Fast det finns några bra poänger med nymodigheten: huliganens död. Inga fler fotbollsmatcher kommer att stoppas på grund av raketer eller läktarvåld. Dessutom skulle samhället tjäna storkovan. Polisen kan nämligen ägna sig åt att jaga bovar på annat håll i stället.

Jag har sett nästan, men bara nästan, de flesta matcher som Malmö FF spelat på hemmaplan sedan mitten av 1950-talet. Det rör sig inte om 1000 matcher, men bra nära.
I år har jag vid två tillfällen varit med att matcherna stoppats. Det har varit mot Helsingborgs IF i våras och så Djurgårdens IF den 30 juli. Det har jag aldrig tidigare varit med om. Bedrövligt.
Ingen har någon fungerande lösning på problemet. Det pratas mest. År ut och år in.

Vid den senaste hemmamatchen mot Trelleborgs FF, dök det plötsligt upp något nytt. Jag har i många år min plats på mittensektionen. Alltså lång bort från supportrarna på kortsidan.
Plötsligt dök det upp en vakt som placerade sig alldeles nedanför min läktare. Vakten stod och stirrbligade på oss i över 90 minuter. Vi Gubbar och Gummor med för den delen, stämplades alltså som huliganer.
På söndag möts MFF-AIK. Det är verkligen en högriskmatch med en krigszon utanför arenan. Du känner olust och rädsla. Inget kul alls.
Jag börjar tröttna på det här. Jag vet inte om jag går dit. I dag behöver man inte krusa någon längre. Matchen sänds på TV.
Jag tror jag skickar i väg en skyltdocka i stället. Tryggast så.

Inga kommentarer: