fredag 16 september 2011

Nostalginyhet-ta en TOY!

Mellan varven får man en tår i ögat-och en Toy i truten, höll jag på att skriva. I all tysthet har man nämligen i nådens år, 2011, utan pukor och trumpeter smusslat ut en det klassiska tuggummit, Toy, på marknaden. Snacka om comeback.
När jag var barn tuggade vi på Toy. Nej, det gick inte att blåsa bubblor med det, men tuggade gjorde vi.
I skolan var det absolut förbjudet. Nåde den som tuggade på en aldrig så liten bit Toy. Om läraren kom på oss, fick vi spotta ut och luggades. Folkpartiledaren Jan Björklund hade jublat om han varit med. På den tiden var han inte ens född.

Tuggummit var på sin tid en storsäljare. Varje år såldes 600-700 ton tuggummi i Sverige och Norge. Andra märken lanserades. Konkurrensen blev för
tu
ff och 1998 var det sluttuggat på Toy. Tuggummit lades helt enkelt ner.
Därför blev jag förvånad då jag i veckan åter upptäckte Toy bland alla an
dra miljoner tuggummi i butiken, t o m Läkerol finns numera som tuggummi.
Ingen har sagt något. Nyheten ett faktum. Toypaketen bara hängde där vid kassan. Jag köpte och provtuggade. Smaken fanns kvar men bitarna hade blivit en aning mindre.
Nej, annat var det förr i tiden.
Gick man på matiné, så sjöng Alice Babs "Ta't lugnt, ta en Toy". En annan populär slogan var "Frisk i mun med Toy." Vem kan glömma en sådan litterär pärla?
Nej, nu ska jag tugga i mig lite nostalgi.

Inga kommentarer: