onsdag 21 september 2011

Den äventyrliga pensionärsresan i Afrika: Nu bland flodhästar och krokodiler.


Snacka om pensionärsliv!
Rolle af Trollhättan, 67 år, resar rakt ut i det blå-Afrika.Helt ensam. Jag är mer en normal pensionär och väljer "Flickorna Lundgrens Café", när jag drar rakt ut i det blå.
Ny laddad rapport. Spänn fast säkerhetsbältena, för nu blir det åka av.

"Efter ett par dagar i Livingstone och Victoria-fallen ar jag nu i Botswana.
Nar jag lamnade Zambia gjorde jag det med en taxi, som jag delade med tre zambier, till grans overgangen vid Zambezi-floden, sex mil bort. Man gor sa ofta i Africa. Man delar pa transporten. Praktiskt och bra.

Väl framme stamplade jag ut ur Zambia i ett mycket enkelt office. Sedan gick
jag ner till farjan som skulle ta mig över Zambezifloden till Botswana på andra sidan. Jag fick sallskap med en lastbilschauffor som skulle ta sin truck over den berömda floden.
Mannen gav mig vardefulla tips och var vanlig att bara min vaska. Han sa att Zambia ar ok, och Botswana annu battre. Kongo ar det besvarligt for dar skall alla ha pengar for ingenting. Kongo undviker vi.

Val i Botswana tog jag en combi. En liten buss som tar 10 pers, in till Kasane. Man marker med en gang att Botswana ar civiliserat pa ett helt annat satt an Zambia. Har ar alla trevliga och det forekommer valdigt lite kriminaliteter sags det. Men allt kan handa, aven sa i bade Lomma och Trollhattan.
Jag bor pa Water Lily Lodge som har ett litet trevligt stalle invid Chobe River. Har betalar jag 200 pula, vilket motsvarar ca 200 SEK, for ett rum med dusch och toa som ligger separat. Rent och snyggt i alla fall och trevligt vardpar.
Igar eftermiddag gjorde jag en tur pa floden ihop med åtta sydafricaner och två Belgare. Vi var ute i tre timmar tills solen gick ner. Vi sag en massa djur, framforallt flodhastar, krokodiler, vattenbufflar, elefanter i flockar, flera slag av antiloper.


Mängder med faglar, forstass, och daribland African Eagle med vitt huvud. En mäktig upplevelse.
I eftermiddag/kvallning skall jag gora en overland-safari i Chobe-nationalpark. Där finns ca 45.000 elefanter, sa jag kommer att fa mitt lystmate mattat av mitt favoritdjur.
Nu skall jag ga och fa en kopp av African Rooboies-tea i ett skjul. Ni har val last Damernas Detektivbyrå?
Jag maste ocksa forsoka hitta en safari-hatt, solen branner pa ratt bra.
Skot om Lomma, Calle.
Rolle af Trollhattan
"

FOTNOT: Texten saknar å-ä-ö. Bokstäverna finns inte i Afrikas datavärld.

Inga kommentarer: