fredag 22 juli 2011

Trösta Bruce Springsteen: Lär dig lira saxofon!

I går skrev jag om pianot som jag skänker bort. I dag blir det saxofonskola. Orsaken är Bruce Springsteen som är kolossalt ledsen. Tårarna verkar aldrig ta slut.
Den legendariske E Street Band saxofonisten, Clarence Clemons, avlider den 18 juni, 69 år gammal.
För Bruce Springsteen förvandlades livet till ett tårfyllt helvete. Folk i branschen kommer för alltid att minnas Bruces mäktiga begravningstal i Florida.

För att alla ska komma ihåg hur mycket Bruce sörjer sin vän, har också delar av talet lagts ut på rockstjärnans hemsida, tydligen för evigt.
Tårar, mina vänner, tårar.
Och som inte det skulle vara nog, höll Bruce den gångna helgen en minneskonsert i brådrasket hemma i Asbury Park.
Ännu mera tårar. Störtflod.
Något måste göras. Vi får helt enkelt försöka trösta Bruce Springsteen.
Varför inte lära dig spela saxofon? Det är ett läckert instrument. Och Bruce skulle säkert bli glad.


Texten här ovanför, är från saxofonskolan som jag gladeligen tutade mig igenom i slutet av 1950-talet i Malmö.
”Tonen bildas med tungan, aldrig med gommen,” bara en sådan sak.
Och vidare:
”Kinderna få ej heller blåsas upp, utan blås helst med slappa kindmuskler.”
Eller vad sägs om följande:
”...tungan aldrig drages tillbaka så hastigt, att tonen blir skarp och rå.”
Mina vänner.
I dag vet vi att vi snabbt drar tillbaka tungan, för vi vill skapa en ton som är skarp och rå. Du har då skapat ett Clarence Clemons sound.
Grattis.
Bruce Springsteen slutar gråta och blir glad igen.
Svårare än så var det alltså inte.
Öva på.

Inga kommentarer: