måndag 11 juli 2011

Lomma för ett år sedan: Rekordvarmt!

I dag för precis ett år sedan slogs alla tiders värmerekord i Lomma. I min Täppa räckte inte ens termometern till. Jag placerade den i solen. Den gick i topp-50 grader varmt. Hur varmt det egentligen var fick jag inte reda på.
Jag publicerade bilden här ovan på bloggen. Lägg märke till den sönderbrända gräsmattan.
Alla pratar om vädret, men få minns vädret som varit.
För ett år sedan hade vi den varmaste juli månad i landet sedan mannaminne. Det var tropiskt hetta med över 20 grader om nätterna i Lomma. Här klockade jag rekordnoteringen 24 grader kl. 03.00. Det var varmt som i en bastu inomhus.
Fläktarna tog slut i butikerna, kylaggregat installerades. Folk svettades och svor. Morrondoppen i havet helt ljuvliga.
I år har vi så har långt in på sommaren, en helt normal svensk sommar. Några dagar med skön sol som avlöses med regn och åska. Och så börjar vi om igen.
Bästa beviset ser ni här nedanför. Täppans gräsmatta är grön och frodigt den 11 juli 2011.
Gissa vad som kommer i mitten eller slutet av veckan?
Ja, just det.
Regn.

Inga kommentarer: