fredag 3 juni 2011

Utsiktspost Lomma!

Sommaren kom till Lomma i går. Jag tog med mig en termos och en äggamacka, knallade några hundra meter och slog läger alldeles vid hamninloppet.
Det fick bli min utsiktspost medan sommarvinden yrvaket rufsade mitt hår som poeten skulle skrivit.
Jag hade knappt slagit mig ner på bänken, placerat termosen med kaffe i blickfånget, så bromsade Lars in på sin cykel. (texten fortsätter efter bilden)


Det här är alltså Lars.
-Hej Calle, säger han.
-Hej Lars, svarar jag.
Lars är Lomma kommuns stjärna på att skåda fåglar. Han är alltså vår vassaste fågelskådare. Bara i år har han hängt in 181 arter. Redan vid fem-tiden i morse låg han på span ute vid Löddesnäs, lite längre norrut i kommunen.
-Hetast som jag sett i år är en rödhuvad törnskata, fortsatte han. Ni kan se den på bilden här till höger.
Lars är alltså ett ess. Lommas egen Fågel-Zlatan, om Herrskapet förstår vad jag menar.
En riktig skåd
are har larm på sin mobiltelefon. När någon sällsynt fågel dyker upp, är det bara till att ge sig iväg.
En gång gick larmet om en vitvingad lärka som tagit paus i Västerbotten. Lars körde direkt. Det blev några hundra mil. Fast pippin satt kvar. Ni kan se den på bilden till vänster, här ovanför.
-Det är sådant som gör en glad, säger han.
Sedan skådar Lars och jag segelbåtar och mycket annat som flyter förbi.
När sommaren kom till byn, såg vi på.


Inga kommentarer: