tisdag 28 juni 2011

Nostalgiresan: Min ”Grisastation” ska rivas!

Härifrån reste jag med en halv styckad gris i resväskan. Det är mer än 40 år sedan. Då var det liv och rörelse kring Rävlanda järnvägsstation i Härryda kommun, Västergötland.
I dag står stationshuset tomt och öde. Nerlagt sedan många år. Banverket vill nu riva min ”Grisastation”.
Nostalgin klampar omkring i ens bröstkorg. Ögonen slutar blinka. Vill ta in alla gistna brädlappar. Öronen spetsas. Lyssnar på tystnaden.
Den annars så karakteristiska järnvägslukten: en blandning av tågskenor och läderväskor och fuktiga människokroppar, har ersatts av, ja, vadå?
Det är sådana bilder som gör ont.

Jag hade varit hemma hos svärfar. Småbrukare. Julslakt. Det var därför jag kånkade på en halv styckad gris i resväskan. På den tiden åkte man tåg. Även med en styckad gris som resesällskap.
När jag efter diverse tågbyten kom fram, tog jag en taxi hem till bostaden. Taxichauffören slet tag i resväskan.
-Det var en tung rackare, sa han.
-Ja, det är en halv styckad julgris, svarade jag.
Och så skrattade vi gott.
-Skämtare där, sa till slut taxichauffören som för övrigt hette Åke.
Det är sådana minnen som gör gott.
Det gör också den märkliga vägskylte
n här nedanför:
Varning för lågt flygande flygplan.
Jag fann den några kilometer från den dödsdömda järnvägsstationen.
Det är sådana bilder som gör en glad.




Känner du igen denna damcykel?
Det kanske rent utav är din egen hoj?
I så fall hör av dig till mig.
I natt var nämligen cykeltjuven framme i Lomma. Han stal vännen Peters damcykel. I stället dumpade han cykeln på bilden. Den fräcke fan bytte helt enkelt ut cyklarna.
Stöld på stöld.
Vet du vem som äger cykeln på bilden?
Maila mig: callerockback@rocketmail.com

Inga kommentarer: