fredag 17 juni 2011

HURRA för baden i Lomma!

Våra njutningsfulla badplatser finns inte med på EU:s röda lista, som text Sandhammaren och Saltsjöbaden i Ystad.
EU gör tummen upp för baden i Lomma. Tja, kanske inte fullt ut, men nästan.
Den senaste badvattenundersökningen i förra veckan, ger en viss anmärkning åt Habo Ljungs camping och Lomma Norra (Lomma Beach). Långa Bryggan i Bjärred och min badplats, Hamnhusen med T-bryggan, är helt OK.

Fast säg den glädje som varar. Funkar baden, så funkar inte vädret.
Ta med en paraply i böljan den grå.
Jag bryr mig inte.
Jag är en badkruka. Av den ädlare sorten.
Först efter midsommar brukar herr Rockbäck till alla badflickors förtjusning, doppa sin lekamen-med eller utan paraply.
Och hatt!


På tal om regn. Ett 80-tal pensionärer från Lomma bussades i går upp till Helsingborg. Det var generalrepetition på Eva Rydbergs ”Viva la Greta” på Fredriksdalsteatern. Magnus Härenstam och Eva Rydberg hade knappt hunnit börja, förrän regnet började vräka ner.
Bryt.
Publiken uppmanades sätta på sig regnkläder. Det var en hel del som missat ta med den viktiga detaljen. Mina vänner, Rolf med hustru, till exempel. Himlens portar öppnade sig på vid gavel under hela föreställningen. Det blev till att bada med kläderna på. I bänkraden.
Deras kläder har ännu inte torkat.
Snuva på måndag?
Nej, jag kan trösta Rolf med att förkylning får man genom en virus, så simma lugnt.


PS: Maud Olofsson avgår som ledare för Centerpartiet. Hon vill plocka svamp.DS

Inga kommentarer: