lördag 28 maj 2011

Så är det att bo i Sveriges bästa kommun-LOMMA!

Efter att tidskriften, Fokus, släppt rankinglistan undrar självklart folk hur det är att bo i Sveriges bästa kommun.
Eva som bor Uppsala skriver till mig:
”Såg i AB att Lomma är Sveriges bästa kommun att bo i ! Är det så?”
Jürgen i Torsby:
”Man får gratulera.”
Björne i Stockholm:
”Gratulera till topp-placeringen i kommun-serien.
För en tid sedan hade jag personlig guidad vandring i den
nästa finaste kommunen – Danderyd.”
Ja, så där droppar orden in till mig.
Är det då ett evigt smörberg att bo i Lomma?

Nej, självklart är det inte så. Visst, välståndet är gott. Det tar sig uttryck med påkostade barnkalas med inhyrda clowner och annat dyrt tingel-tangel. Boendet ska vara gediget. Gärna lite art déco över inredningen. Alperna och Thailand på vintern. Den egna segelbåten på sommaren, kombinerat med en och annan resa till Kanarieöarna. Bilparken gärna av senaste modellen. För att hänga med, pressas ofta barnfamiljernas budget rejält.

Fast alla har inte fina bilar. Min rishög klappade samman utanför min dörr i går. Då visade sig genast en annan sida av Lomma. Grannarna kom farande. Hjälpen nära. Det blev full rulle bland häckarna.
Häckarna?
Ja, frågan är om inte Lomma även ligger i topp bland landets kommuner, när det gäller häckar. Dessa klipps och ansas, rena hårvården.
Om jag vill flytta till en annan kommun?
Nej, aldrig.
Jag älskar segelbåtarna, stränderna och människorna i byn.
De är mina.
Basta!
FOTNOT: På bilden med diplomet, är det kommunhövdingen Anders Berngarn som tar emot den fina utmärkelsen.

Inga kommentarer: