tisdag 31 maj 2011

Bloggen avslöjar: Ingen EHEC-bakterie hos Herr Lidl!

Här kommer ett klart besked från Lidl:
-Alla frukter och grönsaker som säljs i våra butiker är ofarliga. Produkterna i fråga härstammar varken från Tyskland eller Spanien, säger Helena Nilsson på Lidl:s pressavdelning till mig.
Den tyska koncernen har butiker över hela Europa. Givetvis finns det även en Lidl-butik i Lomma. Därför är det helt naturligt att frågan ställs på sin spets.

Det finns Lommabor som frågat mig om man vågar köpa och äta tomater, gurka och sallad på Lidl. Jag har själv undrat.
Den dödligt farliga bakterien skördar dagligen sina offer. Senast i dag avled en kvinna i 50-årsåldern, efter att ha vårdats för ehec på Södra Älvsborgs sjukhus i Borås.
Smittskyddsinstitutet har gått ut och varnat för, att om man är i norra Tyskland ska man inte äta varken tomater, gurka och sallad.
Eftersom Lidl i Lomma har en omtyckt grönsaksavdelning, är alltså frågan på sin plats. Själv älskar jag deras bifftomater.
Jag tog helt enkelt kontakt med Lidl:s pressavdelning i Sverige. Helena Nilsson gav oss oroliga svaret:
-Våra grönsaker är ofarliga.
Tack för det, men var får då Herr Lidl sina tomater, gurkor och salladen i från?
Ja, på den frågan har jag inte fått något svar.
Fram till dess kan vi oroa oss med att titta på ehec-bakterien här nedanför-nyheten som drunknade i kungaböket.


Bättre sent än aldrig. När kvällen randades fick jag detta mail från Lidl. Jag bugar och tackar:
Hej,
Nedan kommer en lista på grönsakernas ursprungsländer.

Kvisttomater - Holland
Bifftomater - Holland
Körsbärstomater - Holland
Körsbärskvisttomater - Holland
Plommontomater - Holland
Gurka - Sverige
Isbergssallad - Sverige
Huvudsallad - Sverige
Romansallad - Sverige
Rucola - Sverige
Sallad i kruka - Sverige

Med vänliga hälsningar
Helena Nilsson
Lidl Sverige KB

Inga kommentarer: