tisdag 12 april 2011

"Voffor gör di på detta viset?"


Tänk hur det kan gå.
Först slet Jimmy och hans kompis från Lomma kommun, i vattnet upp till midjan. Liten plastbåt sjösattes. Slangar drogs, fram och tillbaka i det grönaktiga dammvattnet. Till slut var årets vette på plats.
Det var i måndags. Scrolla en bit ner och se vad Alfred, 3 år, såg i kikaren.
När tisdagens morgon randades låg vetten ”död”. Stendöd, alltså så stendöd nu en vette kan bli.

Utryckning. Livräddning i arla morgonstunden. Snart piggnade vetten till. Den visade sig vara skendöd. Vi alla som bor i Lomma Hamn andades ut.
För här är fågellivet så omfattande, att t o m en vette blir intressant. Annars är det mer normalt jägarna som använder sig av vettar i samband med fågeljakt.
En vette är helt enkelt en lockfågel.
Jag ringde till Lomma kommun för att fråga varför vettar i dammen varje år-och blev kopplad till vatten-och avlopp.
-Nej, några vettar har vi inte hittat i avloppet, fick jag till svar.
Mellan varven blir man inte riktigt
klok på vad som är fram eller bak. Nu blev det bak.


1 kommentar:

kinokyo sa...

Bättre sent än aldrig (nämligen drygt ett år efter publikationen)? Tack för rolig notis! Var på jakt efter skötselråd för vettar, och hittade istället detta fynd. Och så tycker folk att kommunal förvaltning låter tråkigt! (Fast jag ska nog inte vända mig just till Lomma kommun med min förfrågan...)
// K