fredag 15 april 2011

Ett glas vatten

Med ett glas vatten kan man göra många olika saker:
Du kan lägga dina lösgaddar i glaset. 

Släcka din törst eller ha en guldfisk som blir yr i mössan i glaset. 
Du kan också slå vattenglaset över någon. Fast det är inte roligt. Någon blir surare än äppelkart. 
Du kan också slå det över dig själv.
Det gjorde jag. 

I natten som gick. I sömnen.
Det var inte ett dugg roligt, fast ändå mycket roligt. 
Våt blev jag, men icke sur till sinnet.
Skam går på torra land. (texten fortsätter efter bilden)

Så här var det.
Jag vaknade abrupt upp i natt. 

Sjöblöt. 
I sömnen hade jag tagit mitt vattenglas som i vanlig ordning stod på nattduksbordet. Utan att veta vad jag gjorde, för jag sov, slog jag glaset över mig själv. 
Sjöblöt blev jag som sagt var.
Jag for upp som en galning. 

Hade Öresund drabbats av en tsunami som slog in över sovrummet?
OM ni bara visste hur mycket vatten det blir av ett glas vatten i en säng.

Nu vet jag det. 
Alldeles för mycket. 
Vattensäng.
FOTNOT. Detta publicerades på bloggen den 15 april 2011.

Inga kommentarer: