torsdag 28 april 2011

Blomstertiden kom i dag till Lomma. Augustipäronen i blom!


I dag började knopparna utanför min Täppa, spricka ut till små vita fina blommor.
Vårens premiär blomning hördes inte. Inte ett knäpp. Den blomstertid nu komma, kom tyst och mjukt till Lomma.
Augustipäronens blomning är en försynt process.
Själv stod jag och stirrade på Täppans syrenhäck.
Våren kom sisådär tidigt till Lomma i år.
Jag har bildbevis på det.
Det är tredje året i rad som jag tagit tempen på våren i Lomma-se bilderna här nedanför.
Våren 2009. Då var syrenerna utslagna den 28 april. Rekord?
Våren 2010 var det alls inte grönt den 28 april. Syrenen i knopp.
Våren 2011 den 28 april i Lomma är helt klart grönare än förra året. Fast ännu är syrenen i knopp.
Kan man då av dessa bilder få en ledtråd till hur sommaren blir?
Ja, det kan man inte. Jo, det kan man...
2009 varm.
2010 varmare.
2011?
Jag tippar på en regnig och kylig maj månad. Kring midsommar kommer... varmast !
Sommartider, HEEEJ!
Räkna i alla fall med päron i augusti.



Inga kommentarer: