måndag 14 mars 2011

Ungdomsidoler! Vem minns Tage Severin och Ingeborg Nyberg?

Det här är Lennart. I Halmstad är han en kändis. En lokal stjärna från otaliga revyer och folklustspel på slottets borggård under sommarhalvåret. Ja, så är han rockstjärna i Bawlers Inc. Och så brukar han utsättas för mina begåvade tester.
Det började med att jag såg alla unga flickors idol, Eric Saade, i GodMorgon soffan i SVT. Grabben är bara 20 år.
-Stackars sate, tänkte jag. Bekymrad över allt rampljus som nu kommer att hällas över honom.
Finns det någon som minns honom om några år? Livslängden på dagens idoler är rekordkort.

Jag kom att tänka på Tage Severin. Under 1950-talet matchades han fram som Sveriges James Dean. Tage lanserades stenhårt. Ja, så hårt det nu gick utan TV och tusen andra sociala mediers hjälp.
Det var på golfbyxans och rosettens tid. Hos mig och andra ungdomar fäste aldrig den konstruerade Tage Severin. Han dog snabbt sotdöden som idol.

Tages nitlott hette Elvis Presley. Precis när Tage matchades dök Elvis upp och vände upp och ner på oss alla gossar och flickor på den tiden. Både vi och brudarna rockade röven av oss. I skamvrån åkte Tage Severin in snabbare än blixten. Det var på väg att barka åt helvetet.

Då plockades Ingeborg Nyberg fram som stötta åt Tage. Hon sjöng med klockren röst slagdänger från tidernas begynnelse. Ingeborg fick också roller i Edvard Persson filmer. För att få riktig sprätt på idol köret, gjordes också en film med Tage och Ingeborg tillsammans, ”Sjutton år”. Då dyker plötsligt den läckra puddingen Brigitte Bardot upp. Ja, ni förstår själva. Nu gick det riktigt åt helvete för både Tage och Ingeborg.
Det är nu Lennart kommer in i bilden. Testet. Han är som jag på väg ”over the hill” och var alltså med på tiden med golfbyxor.
-Ingeborg Nyberg? Tage Severin? Säger mig ingenting. Kanske Ingeborg sjöng på 40-talet? Nej, jag vet inte. Tomt.
Jag riktigt HÖR hur Lennart tänker. Plötsligt. Ljuset!
-Aftonklockor!
Var fan fick han det ifrån?

Inga kommentarer: