onsdag 23 mars 2011

Håkan Juholt gör mig hypermodern


På fredag väljs Håkan Juholt till ny partiledare för Socialdemokraterna. Han ska skaka liv i partiet. Han har redan skakat liv i mustaschen.
Själv har jag burit min mustasch i 13 fridsamma år. Ingen har brytt sig. Aldrig någon kommentar. Med åren har den fått gentlemannens gråa ton. Snart nästan vit. Den vise mannens sista attribut.
I ungdomen hade jag t o m en tangorabatt. Allt för den stora charmens skull. Clark Gable, ni vet. Det gick väl sisådär. Inga jubelrop, precis. Damerna såg mest förundrade ut.
Och så poppar då plötsligt Håkan Juholt upp. Från ingenstans fanns han plötsligt mitt i bland oss med sin mustasch. Plötslig skrevs det om denna vackra manliga prydnad. Banne mig om han inte på fredag skakar liv i ett nytt mode.
Jag blir plötsligt hypermodern. Det är lika så bra att vi lär oss alla namnen på de olika mustascherna. Kärt barn har många namn.
Wikipeida, naturligtvis, har listan:
Cykelstyre
Knävelborrar
Hästsko
Moppe-mustasch
Pröjsare
Snorbroms (Hitlermustasch)
Stalinmustasch
Styrstång
Tandborstemustasch (Hitlermustasch)
Tangorabatt
Tyrolerlockar
Valross-mustasch


NOTERAT
Mitt rättstavningsprogram envisas med att stava Juholt Juhola och jultomte (?). Det blir nog bättre på lördag.

Länk till Svenska Mustachklubben:
http://www.mustascher.se

Inga kommentarer: