onsdag 9 mars 2011

DJURET fyller 70 år!

I början av 1990-talet reste jag mycket till USA.
För det mesta b
odde jag på Holiday Inn i Pittsburgh. En dag upptäckte jag att Ann-Margret dragit in i konsertbyggnaden, Salem (numera riven), tvärs över gatan. Hon var på turné med sin omtalade Las Vegas show.
Jag blev givetvis glad över att kunna få träffa en svensk världsberömd böna på andra sidan jordklotet. Jag knallade över gatan. Biljetten kostade märkligt nog inte många dollar.
Jag hade aldrig sett en Las Vegas Show, men förstår att man en tid senare fick riva konserthuset i Pittsburgh. Taket nästan lyfte till skyarna när Ann-Margret sprakade igång.
Fullt ös, gott folk.

Av en händelse hittade jag i mitt arkiv programmet från showen. Blädder, blädder...nostalgi...blädder...
Då slår det mig. Jag har aldrig tidigare sett ett sådant programblad. Las Vegas. Visst. 102 (!)bilder på DJURET som hon kallas för. Inga andra medverkande fick fläcka ner programmet. Sida upp och sida ner. Bilder, bilder...hela hennes karriär...fan, sicken vacker böna.
Det är världsrekord i ego tripparnas eget race. Ingenting om showen, bara bilder, bilder... 102 stycken på Ann-Margret. Kavaljererna är super-super kändisar som Elvis Presley och John Wayne. Från ax i Valsjöbyn till färdig limpa i Hollywood.
Ann-Margret från den lilla byn i Jämtland, större än störst.
Släng dig i väggen Greta Garbo.

Efter showen söker jag kontakt. Vi svenskar borde puttra lite över en drink. En vakt av den bredare sorten skriker:
-HEY, t
here!
-I'm an u
ncle from Sweden. Ann-Mar...
PANG!
Dörren i ansiktet.
Hur som helst. Nära var det.
Nu fyller bönan 70 år den 28 april. Det hade jag ingen aaaning om.
Grattis, Ann-Margret!
Jag hör av mig.

2 kommentarer:

pappa B sa...

Har någon sett tanten på senare år?
Jag antar att de små tattuerade duvorna numera ser ut som russin och att vakten för länge sedan öppnat dörren på vid gavel?

Unknown sa...

Hi. Do you have an email address to contact you at?


Hej. Har du en e-postadress för att kontakta dig när?


I just posted your blog on ann-margret on facebook ... at
http://facebook.com/ann-margretmagazine


Jag postade just din blogg på Ann-Margret på Facebook
http://facebook.com/ann-margretmagazine

Gary
wheelergw@gmail.com