fredag 18 mars 2011

Bloggen avslöjar: Död minister används för lura svenska män!

Det är säkert många fler män än jag som får mail från okända kvinnor med utländska namn. Spam kallas det för. I morse var det så tid igen. Denna gång från en som hette Janet Laboso.
Jag öppnar aldrig dessa mail. Nu gjorde jag det. Nyfiken. Det var på engelska. Jag översatte:
”Hej Kära. Jag är 24 år. Hoppas du har en bra hälsa.”
Det får man tacka för. Sedan drog ho
n världens tårdrypande story om att hennes mamma, Lorna Laboso en minister i Kenya, omkom vid en flygolycka. Nu blev kostnaderna omfattade. Hon var ensam i världen och hon hoppades på att kunna öppna min plånbok. Tårar.
Jag insåg att det var ett nytt upplägg på ett s k Nigeria brev. Jag beslutade mig för att gå till botten med det här otyget. Gräva upp dyngan.

Det blev till att vända upp och ner på Internet. Jag for som en dåre, fram och tillbaka över hela världen, än hit och än dit. Snart hade jag ett helt koppel med ladies på mitt bord. De hette: Biba Laboso, Ruth Laboso, Eva Laboso och ännu fler Laboso. Alla 23-24 år gamla.
Den kenyanska ministern Lorna Laboso var en Supermamma. Världsrekord i tvillingar.
Det var bluff så datorn höll på bryta samman av glödgad raseri. Det fanns ingen dotter Laboso.


Däremot var den tårdrypande historien om flygolyckan, alldeles sann. Den inträffade den 10 juni 2008. En liten Cessna kraschade in i en byggnad i Kajong'a, Masai Mara Game Reserve, Kenya. Biträdande inrikesministern Lorna Laboso, 47 år, samt de övriga dog på fläcken.
Nu använder några skrupelfria människor deras tragiska död till att lura svenska män. Min undersökning av Janet Labosos kärleksfulla mail till mig, visar att man försöker blåsa korkade män runt omkring hela världen.
Det är i och för sig inget nytt. Det nya i den här historien är att man inte skäms att använda sig av en död minister i Kenya. Döden som lockbete.
Kärnkraftshaveri i Japan. Khadaffi i Libyen. Döda ministrar som används som lockbete för att komma åt din plånbok.
Stoppa världen. Jag vill hoppa av.

Inga kommentarer: