söndag 6 februari 2011

Bilden av korvståndets död i Lomma-ett fallfärdigt ruckel!

Det blev en trivsam reaktion på ”En smal kokt med bröd” som jag skrev om här på bloggen. Det är inget snack om saken. Svenskarna älskar sin korv med bröd.
På Facebook har kommentarerna haglat som sprött korvskinn:
Lennart skriver:
” Äntligen ett blogginlägg om korv!! Denna gudabenådade korv! Kan ätas hur som helst, när som helst, och var som helst. Skulle tro jag har stoppat i mig 25 000 korvar under årens lopp.”
Björn rullar ut:
” En korv med bröd! Enkelt och rakt.”
Kersti i sin tur har ont i halsen och dricker whisky. Hon betonar att koka korv är precis vad män klarar av i matlagning.
Torbjörn hyllar korven:
” En slang med svepning har räddat många nattrumlare från att svälta ihjäl på väg hem från krogen. Leve korven!”
En bitsk kommentar slank också ner:
”Endast Gud och slaktaren vet vad en korv innehåller.”



Lommabon Tommy Nordström vet att berätta om korvståndet i Lomma, där Rune-se inlägg här nedanför-drog i sig sin första ”En smal kokt med Bröd” för 60 år sedan.
”Min farsa hjälpte Stig Sjöberg och bygga kiosken. Farsan lånade även ut sin hyvelbänk som stannade i verkstaden i trettio år innan den levererades tillbaka.
Jag tror mig också veta vem ynglingen är som står bredvid fru Sjöberg. Finns han kvar i livet i dag? Jag är inte säker.”
Ja, så skickar Tommy med bilden av korvståndets död i Lomma. Det är ett fallfärdigt ruckel som snart skulle rivas-se vinjettbilden.
Tommy farsa fick i alla fall tillbaka hyvelbänken. Det tog nästan lika lång tid som korvståndet spred korvglädje i byn.
Frid vara med korven-och hyvelbänken.

Inga kommentarer: