torsdag 3 februari 2011

Åsa-Nisse filmen: Succé när rekordkalkonen rullar ut över landet!


Först blev jag orolig. Lustigkurren Henrik Dorsin har skrivit manuset till den nya Åsa-Nisse filmen. Det bådar inte gott. Henrik har visat sig ha en vässad och kul penna. Det kan ha sina risker när man skriver samman en Åsa-Nisse film.
Snart nog kom jag på bättre tankar. Filmen som rullar ut över landet den 11 februari har redan recenserats på diverse håll:
Aftonbladet:
”Antik humor. BUSKIS Det är roligare att läsa rollistan än att se filmen.”
Expressen:
”Många gags känns som snodda ur "Nakna pistolen" - med 20 år på nacken.
Detta är gammelbuskis i Stefan och Krister-tradition utan den förväntade Henrik Dorsin-knorren.

Ja, så där håller man på.
Allra väst är Ronny Svensson som vill ha sitt liv tillbaka.
Det är bra. Jag är inte orolig längre.

Alf Montan var på sin tid en av mina favoritskribenter i Expressen. Hans recension av ”Åsa-Nisse flyger i luften” 1956 är filmhistoria.
Nu försöker Ronny Svensson som recenserar film i morgonsoffan i TV4, göra en ”Montan”, i sin recension av filmen. Han skriver:
”Ge mig tillbaka de 87 minuter som ni stulit av mitt liv!”
Det är inte ens nära Alf Montans, korta men kärnfulla, ”Far i frid”. Det är en underbar sågning värdig en Åsa-Nisse film som for i luften.

Filmerna har nämligen alltid blivit totalsågade. De lömska kultursnobbarna har, däremot, aldrig recenserat folket i Knohult. Snobbarna har i stället spytt galla över filmerna på kultursidorna.
Nu är vi där igen. Först sågen. Recensionerna. Steg två. Kultursidorna fylls med grön galla. Effekten den motsatta. Folk älskar sin ”Nesse” ännu mer. I dag är det många som ser de hårt slitna svartvita rullarna som ett gammalt gott vin. Jag själv ryser av välbehag över de mossbelagda gärdsgårdarna som förvandlats till ett kulturarv.

Den 11 februari rullar Årets Kalkonrulle ut över landet. Bara filmtiteln ”Wälkom To Knohult”, är en kalkonpärla. Allt talar för en enda sak: succé på byggda!
Brasklapp. Filmen är en medveten gjord kalkonfilm. Det är alltid ett vågspel. Risken för totalkrasch för alla finansierar, Roberg Aschberg mfl, mullrar hotfullt i fjärran.
Fast en Åsa-Nisse film ska vara i svartvitt.
Och de var aldrig några medvetet gjorda kalkonrullar.
Tror jag, men vad vet jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

uruselt manus, var kommer rekordet ifrån, inbillat? skärpning för fan!

Anonym sa...

uruselt, inte ens dialekten ok!