lördag 29 januari 2011

Nyttig idiot-det lönar sig

Den gångna veckan har lärt mig följande:
Jag borde ha skaffat mig alkoholproblem, med inlagda vita perioder. Periodsupare.
Se bara vilka framgångar Leif GW Persson har med sitt supande.
Jag borde aldrig lära mig språk. Språkblindhet verkar vara en underskattad kunskap.
Jag borde aldrig ha lärt mig skriva skrivmaskin. I stället ALLTID handskriva brev. Gärna textade i versaler, så jag framstår som den idiot som jag verkligen vill framstå som.
Andra sidan kan jag ändå inte skriva, så det gör ingenting. Är man en misslyckad figur i yllemössa, så är man.
Fast tredje sidan har det gått bra för mig i livet ändå, med ca 300 industrier i 38 länder och några hundratusen anställda.
När alla andra barn lärde sig räkna i skolan, satt jag vid grindslanten. Det var en bra skola.
I Ankeborg har jag ett ”hemligt” konto med 100 miljarder riksdaler. Jag räknar penningarna varje torsdag. Det tar hela dagen.
Ärtsoppa till lunchen. Punsch om jag inte är inne i en vit period.
Ekonomi i skolan var jag inget vidare på. För det ämnet fanns inte på min tid.
I min hembygd där jag startade min resa, gav personalen mig en julgåva på 141 177 kronor av sin lilla trevliga lön.
Det är inte mer än rätt. Glöm inte att det är jag som gett dom slantarna från allra första början.
Jag lärde mig snabbt att man tar tillbaka det man ger. Det kallas för att man är autodidakt. Självlärd. Det slog jag upp i främmande ord.
-Vad ska en gammal man säga annat än ödmjukt tacka för gåvan, sa jag i mitt tacktal och kråmade mig torparaktigt som inte heller fanns med i skolplanen.
Jag donerade 500 riksdaler till barndomens lanthandel.
I bland lånar jag ut en liten slant.
Då blir jag så rörd.
Nästa vecka ska jag lära mig allt detta.
PS: Alla TV-folk är dumma i huvudet utom Lennart Hyland, för han kom från Småland. DS.

Inga kommentarer: