tisdag 18 januari 2011

När jag grävde-KATTGULD-i Malmö!


I december berättade jag om på bloggen, när min tandläkare drog ut min guldtand. Det var ett sorgligt ögonblick. Jag trivdes med min sjörövartrut. Tyvärr gick tanden inte att rädda. Tandens rotsystem var lika nedgånget som en skyttegrav från slaget vid Verdun under första världskriget.
I stället bestämde jag mig för att gräva guld, om inte i USA, så i alla fall hos Guldcentrum på Södra Förstadsgatan i Malmö.
Vad får man för tandguld i dag?
Hur går det till?
Så här gör du, om du händelsevis har tandguld som ligger och skrotar där hemma.
Leta först upp en guldsmed som har polisens tillstånd. Det har Guldcentrum. Det finns många skojare i branschen, så se upp.


Inför dina kritiska ögon trixar och donar guldsmeden med guldtanden. Dagspriset ligger på 174 kr/g. Min gadd visade sig väga 1,9 gram. Tandguld innehåller 66,67 procent guld, alltså 16 karat, något mer än kattguld (bonnakatt) som håller 14 karat. Det är en finare katt (birma) jag har haft i käften.
Jag fick 330 kronor för min sjörövartand. Det räckte till en rätt hyfsad flaska whisky.
Svårare än så här var det alltså inte. Drömmer du söta drömmar om det stora klippet för din guldtand, kan du genast glömma det. Bättre än så här är inte dagens guldpris.
Nej, det är inte utan mina tankar går till Charlie Chaplin i den lysande filmen Guldfeber:

Inga kommentarer: