onsdag 19 januari 2011

Kvinnorna som förvandlar män till papperstussar


Den ena är en ung tigrinna. Den andra är ett gammalt vresigt lejon. Båda drivs av ett civilkurage som får oss män att förvandlas till små papperstussar.
Lina Ben Mhenni, 27 år, lingvist, lider av njursvikt, tunn och späd, men äger en tigrinnas mo
d. Hennes bloggande har fått Tunisiens diktator, Ben Ali, på fall.
Inga-Britt Ahlenius, fyller 73 år i april och är en spränglärd vackert grånande lejoninna.Hon var senast chef för FN:s internrevision. Biter sig fast i sina offret. Släpper aldrig greppet. Fråga Bosse Ringholm? Med ett lejons mod kastar hon sig nu över FN:s generalsekreterare, Ban Ki-Moon. Hon skakar honom i käftarna och förvandlar Ban Ki-Moon till Herr Ki-Moon, alltså en supernolla i en nyutkommen bok på Brombergs förlag.


(Montage callerockback.blogspot.com)

Inga-Britt Ahlenius använder sig av den gamla fina tekniken. Hon talar ut om FN-chefens inkompetens i bokform. Niklas Ekdal lyssnar och skriver.
Och Inga-Britta skräder inte orden. För att riktigt sänka nollan görs jämförelsen med Mr Chance som blev en succéfilm med Peter Sellers i slutet av 1970-talet. Det är en lysande avrättning.
Lina Ben Mhenni använder sig av den moderna tekniken: bloggandet. Tänk er själva, om jag med min blogg skulle sänka statsminister Fredrik Reinfeldt så han fått fly gamla Svedala. Det finns inte på kartan. Jag äger för övrigt inte ens hälften av damernas civilkurage-jag, en papperstuss.
Därem
ot noterar jag Lina Bens bloggande som blogghistorik. Tänk er att få avsätta en diktator. Det är bloggmumma.
I går hade jag läsare på min blogg från Förenade Arabemiraten, märklig men sant. Det var väl GULDtandens öden och äventyr som lockade.
2011 och världen har plötsligt blivit mindre än större.
Det tackar vi både bloggarna, bokfloden och brudarna för.


Här får ni en fin bakgrund om boken som sänker FN:s generalsekreterare:
http://www.dn.se/kultur-noje/spelet-bakom-de-forfallna-nationerna


Akademi-Englund gör patron ut!
Och så har Peter Englund för en stund sedan gjort patron ur i striden med Björn Ranelid. Han skriver på Akademiebloggen:
"Nu, när dammet lagt sig, gör jag följande utfästelser, som kommer att göra existensen lite enklare för mig själv, och en smula tråkigare för delar av media:
Ett: jag avser bli mindre lätt att reta upp.
Två: jag tänker avstå från att skriva saker i vredesmod."

Vem vann?
Ja, det avgör du.

Inga kommentarer: