torsdag 13 januari 2011

Den osannolika historien om min ”Änglaharpa” som ska bli teaterapa-i Halmstad!

Här har en stackars sate kämpat desperat för att komma till Hollywood, för en roll i en frän cowboyfilm. För övrigt passar jag också som indian.
I stället fick jag spela korvgubbe i TV-succén ”Starke man”. Inte nog med denna korta men intensiva berömmelse.
Nu har min cittra erbjudits en roll som ”Änglaharpa” i sommarens folklustspel, ”Änkeman Jarl”, på slottets borggård i Halmstad.
Scendragets årligen återkommande folklustspel brukar bli en brakande succé.
Jag har en pyrande kändis i mitt hem.

Det där med kändisskap har sina överraskande sidor. När jag var i Berlin under nyårshelgen stormade plötsligt flygvärdinnan Emma Magneklint mig.
-Det var du som spelade korvgubben i Starke man, tjoade hon och så drack vi champagne. Något ska man släcka törsten med.
40 sekunders framträdande i rutan räckte alltså för att t o m bli igenkänd i den tyska(!) huvudstaden.

Hur det nu ska sluta för min cittra som jag spelade och sjöng ”Kära mor” på som barn, så kärringarna grät, vet ingen. Kanske t o m Per Gessle i framtiden blir sugen på att riva av några låtar på min harpa. Halmstad som Halmstad.
I vart fall är Lennart Eriksson som ska spela Mandus i uppsättningen i Halmstad, på väg hem till mig.
Han ska dra några träningsrundor. Kolla in konditionen på de 73 strängarna. Testa diverse låtar, så änglaskaran kroknar. Ja, så kommer vi att skratta i kapp.
Ytterligare rapporter följer.
Håll ut, kära vänner.

Inga kommentarer: