lördag 4 december 2010

Största journalistiska scoopet någonsin!


WikiLeaks (läckor) hackar sig in i jordklotets alla hörn. Det är något alldeles fantastiskt. En journalistisk bragd som världen aldrig tidigare har skådat. Heller är det inte det?
Jag ser tre läger:
1.Världens makthavare som rasar med byxorna nere.
2.Journalisterna förvirrade reaktion (tydligast i Sverige). Allt från ”hemliga dokument ska inte avslöjas” till ”fram med allt”.
3.Läsaren. Mottagaren som varken vet ut eller in, men gottar sig åt diplomaternas tafflighet. Och har svårt att fatta hur det egentligen gått/går till.
I Sverige rasar mest utrikesminister, Carl Bildt. Det är bra, tycker jag. Mycket talar för att även hans smutsiga byk, kommer att poppa upp i något hett dokument.
Tänk om det varit Janne Josefsson som avslöjat dessa 250 000 dokument som får världen att rämna.
Stora Journalistpriset?
Självklart.
Gäst hos David Letterman?
Naturligtvis.
Nu står ”avslöjaren”, Julian Assange, i stället anklagad för våldtäkt.
I Sverige.
Ge mig ett glas vatten.

Världens tidningar river och sliter i WikiLeaks avslöjande. Det är journalistisk mumma. I Sverige är det Aftonbladet som leder loppet.Nya sensationer varje dag. Lördagens avslöjande om toppsossens hemliga spel under täcket med USA är naturligtvis en tidig julafton. Expressens satsning på Olles bråk med idoljuryn, känns i sammanhanget som en saga från Astrid Lindgrens värld.
I fredags fick jag min facktidning, Journalisten. Är det någon tidning som borde damma på med WikiLeaks journalistiska bragd, så är det väl vår egen tidning.
Jag upptäcker till min förvåning, att inte en rad ägnas åt WikiLeaks på tidningens 55 sidor.
Hur kan min egen tidning som läsas av landets 20-25 000 journalister missa det största journalistiska scoopet någonsin?
Avgå Helena Giertta.
Det är hon som är chefredaktör.
Jag behöver nog ett glas vatten till.



Reportrar utan gränser är chockade över jakten på Wikileaks. Läs DN HÄR!
Mer om Julian Assange. Sydsvenskan HÄR!

LYSTRING!
I Lomma kopplar vi av i helgen med både julrundan och julmarknad. Programmet hittar du HÄR!
Själv ska jag spela Fia med Knuff med barnbarnen. Och förklarar att Wikileaks är mer spännande än Pippi i Söderhavet.

Inga kommentarer: