måndag 27 december 2010

God fortsättning till er alla


Julaftonens morgon började med ett Vasalopp, fast utan skidor. Jag försökte hänga på bloggens badflickor när de plumsade genom snön för ta sig ett uppfriskande dopp i Lommas badbalja som höll två minus grader. Det handlar om brudar av det Rätta Virket medan Gubben Rockbäck är mera av det Murkna Virket.
Ni har kunnat följa badlivet i Lomma julaftonen Anno 2010 här på bloggen. Däremot slapp ni lyssna på mitt bröst som lät som en Stalinorgel från andra världskriget.


Julaftonen tog sig och firades efter alla konstens regler. När jag tuggade i mig julbordet blev brunkålen bromskloss, precis som all snö för SJ med sina spännande tåg. Kålen kom varken fram eller bak. Min provisoriska tandbrygga tackade för sig och behagade lätta ankar. Jag tänkte på Hasse&Tages berömda film, ”Att angöra en brygga”.
Julmaten är ingen höjdare med halva garnityret vilande i knäet. Det krävdes en inte vacker julfras som icke helgar julnatten alls: JÄVLAR!


Julaftonens tomte avslöjades direkt av barnbarnet, fyra år gammal.
-Varför har du klätt ut dig, sa barnet och log så där lömskt som bara barn kan.
För tomten var dagen förstörd.
Nej, f
örra årets tomte var klart mycket bättre, men så drack han också grogg med TOMTERÖR.
Årets julklapp: ett set skruvmejslar till farfar. Ja, ni förstår själva.
Seda
n sjöng vi spelet Idol. Det var hur kul som helst. Helt klart roligare än midnattsmässan i Rom.

Juldagen kopplade jag av med snöskottning. Inomhus. Ja, nästan i alla fall, men så har vi också den hårdaste vintern sedan Mobergs Karl-Oskar drog till Amerika.
Annandagen satt jag och tänkte på Playboykungen Hugh Hefner. Hugge är 84 år och har nu gift sig med utvikningsbruttan Crystal Harris som
är 24 år. Det skiljer 60 år.
Hur ska han överleva detta?
Och tänk på kungen som inte ens får ha några kaffeflickor på självaste dopparedagen. Världen är allt bra orättvis.
Snart är det påsk.
Då får vi andra ägga upp oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Midnattsmässa? Påven B16 får så dåligt med kraft uppifrån att midnattsmässan fick klaras av redan kl 22. Dags att byta namn, kanske? Inte infaller väl midnatt redan kl 22?