onsdag 8 december 2010

Efterlysning: Skatten är din om du är släkt med artisten Inge Jansén?


En dag ringde det på min dörr. Utanför stod en lommabo. Mannen höll fram en plastpåse och sa:
-Calle, kan du hjälpa mig spåra påsens innehåll, så det kommer till rätt person?
Jag tog emot plastpåsen. Det stod Hemköp på den. Påsen var tung och välfylld. Jag fick en känsla av John Steinbecks "Möss och människor", ni vet.
-Jag ska göra vad jag kan, svarade jag och kunde snabbt konstatera att den varken innehöll köttfärs eller bananer.
För när jag tömde påsen vällde stora delar av ett artistliv ut i form av klipp, bilder och dagbokstexter. Mot mig stirrade ett totalt okänt ansikte: Inge Jansén

Jag bläddrar försiktigt i påsens unika innehåll som skulle ha platsat på vilket teatermuseum som helst. Det är samtidigt en berättelse om en ung mans kamp och drömmar om framgång i Stockholms teater-och filmvärld under 1940-talet. Inge Jansén börjar i slutet av 1930-talet som trollkonstnär, fortsätter som imitatör med både Katie Rolfsen, Åke Söderblom, Thor Modeén m fl på repertoaren, skådespelare, revyförfattare filmtekniker, skribent m m.
Jag får intryck av att Inge Jansén var en glad filur i Stockholms unga teater-och filmvärld. Många av dåtidens verkligt stora stjärnor passerar revy. Bilderna otaliga. Helst på honom själv.



Vem var då Inge Jansén?
Jag får gräva utanför påsens skarpa innehåll. I Svensk Filmindustris databas får jag fram följande:
Inge Jansén är född den 15 juli 1924 i Säby, Jönköpings län. Död den 25 juni 1983 i Maria Magdalena församling, Stockholm. Filmtekniker och filmroller.
Det sista spåret han lämnat efter sig inom nöjesvärlden är filmen, ”Freddy klarar biffen” från 1968 med den svenska humoreliten i de ledande rollerna.
Inge Jansén är då 44 år, men verkar sedan försvinna från jordens yta. Vad hände sedan med alla vackra film-och teaterdrömmar fram till hans död 1983, endast 58 år gammal?
Någon som vet?
Finns det någon anhörig till Inge Jansén kvar i livet? Eller någon annan som har något att berätta om Inge Janséns öden och äventyr.
Hör i så fall av dig till mig.
"SWIIIP!"
-Vad var det?
-John Steinbeck.

Inga kommentarer: