söndag 10 oktober 2010

Rapport från giftskandalens Ungern

I mitt tidigare inlägg på bloggen skrev jag om Sydsvenskan reporter, Jessica Ziegerer, som är utsänd till katastrofens Ungern. Det var Jessica som var hemma i Täppan för drygt ett år sedan och intervjuade mig. Nu klafsar hon omkring i giftskandalens Ungern.
Jag avrundade lättsamt med att jag hoppades hon hade med sig sina gummistövlar.
Nu har jag fått Klart Besked från Jessica. Hon skriver i dag i ett mail till mig:
"Nej, stövlarna är med. Och munskyddet också.
Min tyska kommer också väl till pass här några mil från Österrikiska gränsen.
Men det är tyvärr en hemsk syn som väntar läsarna när de öppnar tidningen imorgon.
Det fanns inte mycket hopp kvar hos befolkningen, tyvärr...
Jessica"

Det var då för väl. Hon glömde varken stövlarna eller munskyddet hemma på hatthyllan. Nu får jag gå och sova så jag orkar ta in Jessicas rapport i måndagens Sydsvenska Dabladet. Hon flaggar för en hemsk syn som kommer att möta oss läsare.
Jag får nog ta en sömnpilla.
Tack Jessica.
Jobba på.



Så här börjar Jessica Ziegerer sin rapport i Sydsvenskan den 11 oktober:
– Jag står just nu vid den 24 meter djupa dammen och tittar på hålet där den röda sörjan läckt ut. Det finns ett 150 meter stort gap i vallen, som vetter rakt ut mot de drabbade byarna, berättar Jessica Ziegerer från dammen i Ajka.

Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: