fredag 22 oktober 2010

Här har ni Karl P Dals BLÅA SKOR som skulptur-till ett vrakpris!


Karl P Dals berömda dojor hugget i sten. En sådan staty vill Burlövspolitikern utanför Malmö, Peter Glowinski, sätta upp för att hedra rockaren Karl P Dal som hastigt gick bort 1985, endast 35 år gammal.
Han har emellertid stött på patrull. En staty, enligt hans förslag, med de blåa skorna på en piedestal skulle gå loss på 350-450 000 kronor.
-Nobben, för dyrt, säger kommunfullmäktige i Burlövs kommun.
Där står alltså Peter Glowinski i dag.
Då slår mig följande.

Jag kommer och tänka på vännen, skulptören Christer Bording som bor i östra Göinge, norra Skåne. Han är vassast i Sverige när det gäller att arbeta med det svarta guldet diabas. Hans offentliga utställningar är otaliga. Christer har numera fått ett internationellt genombrott och var tex med på Biennalen i Florens förra året. I år bär det av igen.
Jag vet att han för en del år sedan skulpterade fram ett par blåa skor. Allt med tanke på Carl Perkins klassiska låt Blue suede shoes, en låt som nästan blev ett med Karl P Dal.

Jag kontaktar Christer.
-Skorna är kvar. Men till ett pris av 85.000:- inkl. piedestal av diabas, så är dom beredda att flytta. Och som ett minne av Karl P Dal skulle dom säkert komma att trivas, säger Christer till mig.
Hörde Peter Glowinski det?
Plötsligt blir den där statyn flera hundra tusen kronor billigare.
Ett par blåa skor till ett vrakpris.
Passa på, Peter.



Christer Bordings hemsida. Gå in och kolla in hans mästerverk.
Klicka Här!

Inga kommentarer: