söndag 19 september 2010

Valdagen: Lika som bär, Jan Björklund och komikern Terry Thomas

Det var min lekkamrat Leif Georg som väckte tanken. Ingen har väl missat hur folkpartiledaren, Jan Björklund, de senaste dagarna skyfflat till vänsterpartiets Lars Ohly.
Det har varit både karbonpapper och Ohlys plötsliga vurm för att bära slips.
-Det är väl bara för att du ska gifta dig, har Björklund fyrat av som den major han är.

Lats Ohly har sett ut som en förvirrad värnpliktig som precis kvitterat ut sina persedlar.
Det har varit valrörelsens roligaste slagnummer. Jag och min lekkamrat Leif Georg, har skrattat gott.
Jan Björklund har visat sig ha lika mycket humor som knallarna från knallebygden Skene utanför Borås som han kommer från. Det är skojiga Gubbar.



Ja, så var det då det här med den charmiga tandgluggen. Så fort Björklund säger något, så stirrar jag förhäxat på gluggen.
Leif Georg kom med lösningen:
-Precis som Terry Thomas.
Den brittiska komikern TT (1911-1990) var något av det roligaste man kunde få se på bioduken. Hans kroppsspråk, mimik, röstläget och så då tandgluggen blev till en oslagbar kombination.
Min favoritfilm med TT heter på svenska ”En ding ding ding ding värld”. Här spelar han en underbart galen brittisk officer (!) som får en att bryta samman av skratt.
Lika som bär. Visst är det så, Jan Björklund kan också vara hur kul som helst med sin tandglugg.
Fråga bara Lars Ohly. Han har lärt sig det i veckan.
Trevlig valdag.
Och glöm inte gå och rösta.




Inga kommentarer: