söndag 12 september 2010

Jag en dalmas: Nu startar jag en inventering av moraklockor i Lomma. Allt började med denna unika bild.

Titta noga på det här fotografiet som är 146 år gammal. Vilket är unikt. Ja, det är i så fall en sensation. Fotografikonsten slog igenom först under 1890-talet. Bilden på den lilla familjen bör nämligen vara tagen ca 1864.
Jag hittade den i mina gömmen. Frågan som infinner sig blir till en rejäl nöt att knäcka:
Vilka är människorna på fotografiet?
Jag har nu knäckte nöten.
Mannen på bilden heter Lars Olofsson. Han föddes i Bjuråker, Yttermalung, Dalarna 1824.
Kvinnan heter Lovisa. Hon föddes som Johansdotter 1831 i Skärplinge, nordvästra Uppland.
De gifte sig 1853.
Den lilla flickan heter Brita Matilda. Hon föddes 1861 och bör vara ca 3 år på bilden, alltså 1864 när fotografiet måste ha knäppts eller hur man nu gjorde på den tiden.
De fick fyra barn. Brita Matilda var yngst. En av sönerna heter Lars Petter som såg dagens ljus i ett utfattigt Sverige 1857.
Lars Petter är min morfarsfar. Jag är således dalmas. HIPP!
Mer om det en annan gång.

Bortsett från det unika fotografiet, är det en annan detalj jag fastnat för. Lars Olofsson, alltså min morfarsfarsfar tillverkade moraklockor som slog en gång i kvarten. Det var på sin tid ett ytterst kvalificerat hantverk.
För att hylla Lars som också kallades för Göllo, vilket förmodligen är ett gårdsnamn i Dalarna, tänkte jag i all enkelhet starta en inventering av moraklockor i Lomma kommun. Det, gott folk, är en kulturhistorisk gärning, en skön galenskap, men bara på Calle Rockbäcks BLOGG i hela världen.
För frågan är glasklar:
Hur många moraklockor finns det egentligen i Lomma?
Jag åtar mig att tidsbestämma din moraklocka på ett ungefär, så hör av dig. Förhoppningsvis, är kanske bäst att tillägga.
Alla blir vi barn i början.
KLING-KLONG!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Calle, jag, Gunvor Nyberg, har en liten moraklocka från Korsnäs i Dalarna. Min kusin har målat den och hennes man har tillverkat fodralet.Den är ej gammal, från 1983.