torsdag 16 september 2010

Bloggens unika bilder av ett fotbollsderby

Ett nätgaller.
På andra sidan väller supportrar från Helsingborg fram. Polisen har mobliserat som aldrig förr. Bevakningen är som en krigsinsats. Det är fortfarande en timme och en kvart kvar till den heta derbymatchen mellan MFF-HIF ska börja.
Jag står på det översta planet till sektion F. Jag är säkrad från alla galningar. Det är inte in till mig tusentals skrikande supportrar är på väg. De har sin egen sektion.
Bortasupportrarna.
Jag tar en bild. Det är faktiskt ganska kusligt. Människorna omkring mig pressar näsorna mot gallret. Vill se. Försöka förstå.
Varför?
Det är bara på lek.
Så fan heller. Det är blodigt allvar.
Jag väljer att pressa min kamera mot nätet och fångar bilden här nedanför. Genom ett galleröga.
Det blir Årets Märkligaste Fotbollsbild.
Packat med polisbussar.
Packat med poliser i gula västar.
Supportrar som muddras av vakter. Armar utåt sträck. Det hjälper föga. Raketer och andra pyrotekniska föremål smugglas in i kalsonger och i flickvännernas bysthållare. Där får inte vakterna talla, aja-baja.
Ja, sedan händer inget mer.
Inte vad jag vet. Jag knallade in till min plats på Swedbank Stadion. Där var vi många, hela 23 743 åskådare, men vi såg inga poliser. Värre än så här blev det inte.
Jo, lite raketer och så före matchstart. Det var allt.
Det är egentligen inte mycket att orda om.
Men det blev två historiska SPORTbilder.
Matchen?
Den vann MFF med 2-0.
Ingen dog.
Bra det.


På min MFF-BLOGG får ni mer kött på benen. Klicka HÄR!
Och begalerna före matchen inne på arenan kan komma kosta MFF skjortan. Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: