torsdag 26 augusti 2010

Fia med Knuff-Lommas ledande politiker drabbade samman i min Täppa

Varje dag får vi ett nytt valfläsk i nyllet. Varje dag, känns det som tusen opinionsundersökningar rör om skallen på oss. Det är ingen hejd på det.
I dag presenterade tex alliansen sitt valmanifest.Denna gången lovar man sprida ut 12,8 miljarder kronor.
Därför beslöt jag mig för att göra ett nedslag i valröran. (texten fortsätter efter bilden)

Jag bjöd helt enkelt in Lommas båda ledande politiker, oppositionsrådet Karin Lyberg (s) och kommunalrådet Anders Berngarn (m), till Täppan för ett parti ”Fia med Knuff”. Ni vet, det där klassiska spelet.
Det blev en hejdundrande match med mycket skratt, fast också vissa bekymmer med regelverket. Inte minst domaren slet sitt vackra hår. Jag var nämligen domaren. (texten fortsätter efter bilden)

En sak är då säker. Mina exklusiva gäster har mycket humor och många glimtar i ögonvrån.
Moderaten Anders anklagade genast sossen Karin för att fuska:
-Du fick fyra men flyttade ploppen fem steg, skrek han upphetsat.
-Ingen fara skedd. Lite överbud skadar inte, kontrade Karin med.
Så där höll vi på. Anders Berngarn äger vinnarskallen. Partibossen Fredrik Reinfeldt mummar förnöjt i det Sagerska palatset. Mysiga Karin Lyberg har en hemvirkad stil som borde sitta i varje stugtapet. Mona Sahlin sneglar avundsjukt. (texten fortsätter efter bilden)

Ärligt talat så blev det inte mycket politik diskuterat. Denna dag överskuggade sex prickar på tärningen allt valfläsk i världen.
Plötsligt blev den lokala politiken hemvävd på ett trivsamt sätt. Jag lär återkomma till det här lite senare på bloggen. Allt valkäbbel försvann som borttrollat av Labero. (texten fortsätter efter bilden)

Moderaten Anders Berngarn stod till slut som segrare med 4-3. Det blev hårt in i det sista.
-Det var väldig roligt, tyckte de båda om mitt annorlunda grepp.
Resultatet ger kanske en fingervisning om hur det kommer att gå den 19 september, då valurnorna öppnar.
Fast andra sidan.
Socialdemokraten Karin Lyberg fick in en pärla till kaffet. Hon langade fram ett eget stenugnsbakat bröd som smakade mer än bra, så vem vet hur det slutar i höstens val.
I Lomma är det redan klar.
Där vann moderaterna i min Täppa.

Inga kommentarer: