måndag 9 augusti 2010

I dag började århundradets rivning i Lomma: Hela klabbet ska bort-fast det började med en mjukstart.



Förra måndagen skrev jag här på bloggen att rivningen av Centrumtorget/Centrumhuset, skulle börja i dag.
Det blev en mjukstart.
Alf som rattar den väldiga maskinen, kom direkt från semestern. Det fick räcka med att riva det gamla Apotekets kontor och nafsa i systembolagets lager, eller hur världen ligger till. Hur som helst. Bort skulle det.
-Tror du det är tömt, frågade en av Gubbarna mig.
Det var det. Inte en droppe. Kvar.
Synd. Egentligen.
Fast det var en fröjd att skåda hur Alf som har rutin från rivningen av Maglarps kyrka och otaliga andra stora byggnader, behandlade sin jätte Cat. Det var rena rama ballerina uppvisningen.
Lätt på styrspakarna.
Imponerande.


Inne i den väldiga byggnaden-efter Lomma mått mätt-jobbade fyra asbestsanerare frenetiskt. Lomma vilar som alla numera vet, på eternit, från en historisk dyster tid.
Egentligen var det meningen att Alfs maskin skulle sätta tänderna i själva hörnan av byggnaden-se bilden här nedanför. Nu blev det inte så.
På tisdag klockan 10.00 kommer nämligen pressen. Sydsvenskan och de stora Grabbarna och Tjejerna. Det ska bli pressrivning. Även lilla jag kommer att vara på plats. Det gör säkert inget, för jag är försvinnande liten i sammanhanget.
Kanske man också skickar in en Bobcat i byggnaden. Det är en liten rackare till maskin, men dödligt farlig för en kåk som ska rivas.
Jag darrar av upphetsning.

Inga kommentarer: