söndag 25 juli 2010

Torrsprickor i regnmätaren. Emmaboda blåste Lomma på allt regn

Det här är min regnmätare. Den är kruttorr. Den har jag placerat ut i min Täppa. Kruttorr. I Lomma har nämligen gräsmattorna förvandlats från hö till gulnat halm. Torka, kallas det för.
I min Täppa har det grovt uppskattat kommit 2(!)mm regn sedan den 17 juni. Det påminner om de danska snapsarna Sten Broman slog på rockslaget och sa:
-Den tar vi.
När jag skriver detta är klockan 06.10 på morgonen söndagen den 25 juli. Norska vädertjänsten YR har slagit fast att Lomma i dag ska dränkas med skyfall. Regnet skulle börja falla redan för en timme sedan. Möjligen att det vräker ner på andra håll i Skåne, men inte i Lomma.
Min regnmätare börjar få torrsprickor.
SMHI, däremot, lovar endast pytteregn i
kväll. Fast det tror jag inte på. Lomma har en säregen förmåga att klara sig från regn varje sommar. Det brukar i regel gå runt om byn. Det är högst egendomligt.
Nu är frågan?
Vem får rätt om dagens regn över Lomma? Norska YR eller svenska SMHI? Kommer min regnmätare att dränkas eller spricka?
Omåttligt spännande rapport f
öljer på bloggen i kväll.
Fram till dess.
Paraply på er.



Söndag kväll kl. 20.10, alltså 14 timmar senare.
INTE EN DROPPE!

Min regnmätaren i Täppan är fortfarande kruttorr. Däremot har Emmaboda det senaste dygnet fått 112 mm regn. Det är dagens toppnotering.
Väderprognosen både från norska vädertjänsten YR och SMHI för Lommas del slog alltså helt fel.
Täppan har inte längre någon gräsmatta.
Och nu lovar veckans sol mer torka över Lomma.
Ja, då får vi väl dra igång badbaljan igen.
Dopp på er.

Inga kommentarer: