måndag 5 juli 2010

Mitt i morrondoppet: Rostgumpsvala har siktats i Lomma

I bland är det skönt med lite runda goa nyheter. Almedalsveckan i Visby i all ära, men vad är det mot att en rostgumpsvala har siktats i Lomma. Det här, gott folk, är en riktigt rar liten nyhet.
-Den är väldigt ovanlig. Det är en ny fågel i Lomma, säger Lars-Göran Lillvik som är en av kommunens experter på just fåglar.
Jag träffade Lars-Göran Lillvik i morse. Vi tog vårt ljuvliga morrondopp och guppade omkring som bäckasiner. Efter doppet åkte kikaren fram. Lars-Göran Lillvik spanade in en tärna som störtdök i vattnet som en kamikazepilot.
Jag kan absolut ingenting om fåglar, men äger ett stort intresse för naturen som är själva livet.

När man då har en expert i badet, är det naturligt att frågan ställs:
-Har det siktats några nya fågelarter i Lomma i år?
Lars-Göran sänker ner kikaren, kisar mot den skarpa morronsolen.
-Ja, faktiskt två arter, amerikansk bläsand borta vid Blå Caféet och rostgumpsvala i våras vid de östra dammarna bort mot kyrkan, säger han.
Rostgumpsvala?
Jag fastnar för namnet som får mig på extra gott humör efter det sköna morrondoppet med 20 grader, både på land och i vattnet.
Rostgumpsvalan är en sällsynt gäst i Sverige. Det är alltså en riktigt liten fin nyhet som Lars-Göran Lillvik bjuder mig på. Den är klart bättre än all valfläsk som dukas upp i Visby, dessutom är rostgumpsvalan alldeles sann.
Ha en skön dag i värmen.


FOTNOT: Fågelbilderna är från Wikipedia

Inga kommentarer: