lördag 31 juli 2010

Månadens hetaste nyhet: Inbrottstjuvarna i Lomma kom över 400 000 kronor


Under juli månad har bloggen som vanligt dukat upp ett varierande smörgåsbord. Det hetaste är nog det här.
I måndags drabbades Hemköp i byn av inbrott. Tjuvarna visste vad de gjorde. De kapade alla ledningar som fanns så att larmets slogs ut. Nej, de var inte ute efter vare sig ost eller mjölk. Nu kan jag avslöja: bytet blev 400 000 kronor.
Därmed räknas inbrottet till ett av de större-om inte störst-någonsin i Lomma, sett i mängden pengar man kom över.

Fast mest omskakande är mitt avslöjande, att tjuvar utrustade med pannlampor om nätterna rensar sopcontainrarna och stjäl gammal kasserad mat som livsmedelsaffärerna slängt.
Vart tar maten vägen?
Kebabpizza?
Det mest egendomliga i den här storyn, är att ingen annan media plockat upp nyheten och gått vidare.
” Vi har inte resurser över idag, men vi sätter i gång i morgon.”
Redaktör Per Andersson, Sydnytt, mailar till mig den 13 juli. Det är allt.
Sydsvenskan orkar inte ens tacka för tipset.
Skånska Dagbladet ska vi inte ens prata om.

Då blev det lite bättre fart när jag rörde om i grytan med stendöda turister som besökt Lomma. Den som vill övernatta får bo under bar himmel. I Lomma kommun finns häpnadsväckande nog varken hotell, rum att hyra eller B&B. Lomma är Sveriges enda kommun som gömmer sig för turister, otroligt men sant.
Sydsvenskan hakade på. De intervjuade förvånande nog mig. Tja, alltid något. Bekvämt och bra.

Och så var juli månad rekordvarm. Morrondoppen otaliga, fast rekordet med 23 grader i badbaljan på morronkvisten från förra året stod sig. Upplevelserna udda som den där morgonen jag fick mig till livs en berättelse om att en rostgumpsvala siktats i Lomma. Det är sådant som förgyller tillvaron.
Nu drar vi vidare in i augusti.
Bloggen flyger vidare.
HURRA!

Inga kommentarer: