torsdag 29 juli 2010

Korvterror mot Lars-Göran Bengtsson (s) i Svinarp!


Jo, det är jag som är korvterroristen. Jag jobbar på att sabba valtalet för Svinarps kommunalråd, Lars-Göran Bengtsson (s), i Anders Janssons skepnad.
Mer ska jag inte avslöja, resten får ni se i TV till hösten. Då är det meningen att detta unika och egotrippade kommunalråd ska släppas loss i våra hem. Räkna med succé.
Eftersom Lars-Göran är sosse, har man lagt premiären EFTER det svenska valet den 19 september. Det kanske är bäst så...

Under torsdagen spelades alltså slutscenerna in i Kävlinge som i TV-serien döpts om till Svinarps kommun. Det var här jag fick göra min stora kulturinsats som en smått galen korvgubbe på ICA:s parkering i Kävlinge.
Fast jag var inte ensam. Statisterna flockades som åhörare och kunder, men en riktig kund på väg in i butiken snodde åt sig en korvbit på riktigt. Folket i Kävlinge är minsann framfusiga.

Visserligen stängdes en del av parkeringen av, men det hjälpte inte mycket när färdtjänsten brakade in med moster Hulda, skramlande kundvagnar, tutande bilar, alarm som utlöstes och korvsugna högljudda kävlingebor.
Inspelningsledaren viftade som en körledare och skrek TYSTNAD!
Men kul var det. Och förbannat svårt. Jag fick ett manus med mina repliker i näven, men manuset skrynklade jag samman. Tittade på Anders, förlåt kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson (s), och så körde vi på. Om och om igen, precis som i Hollywood. Härligt. Saga. Dröm.

Det är slitsamt att vara korvterrorist, men jag fick tröst från ett oväntat håll.
-Du var duktig, sa Nina Niemi som utbildar demonstratriser på riktigt.
Tack, Nina.
Fast den som haft det mest slitsamt är Anders Jansson och hela inspelningsteamet.
-Ja, det har varit en tuff inspelning. Jag har tillbringat sommarens tropiska hetta i slips och kavaj. Fast man fixar de, för det är så kul, säger Anders Jansson till mig.
Anagram producerar i rasande tempo 13 halvtimmesavsnitt som börjar sändas i SVT1, sista söndagen i september kl. 20.00.
Du bänkar väl dig?

Inga kommentarer: