fredag 23 juli 2010

Drömmen om Vilda Västern...



Här har man i hela sitt lilla liv drömt om Hollywood, en filmroll som Wild West hårdaste man. I drömmen rider jag in på en vit häst i Vilda Västerns stökigaste håla. Jag blir hjälten som rensar upp stan från allt slödder. Hyllningarna vill aldrig ta slut. I slutscenen håller jag ömt om cowboyarnas sötaste böna, Debbie Reynolds. Vi får sedan 14 välnärda barn, samtliga håller Mensa-begåvning. Intet ett öga är torrt i biosalongen.
Men den här mäktiga insatsen blir inte som Hopalong Cassidy, cowboyen på vinjettbilden. Hopalong var nämligen alldeles för mjäkig. Däremot är hästen, Topper, helt OK.
Jag tänker mig mer som Clint Eastwood. Finns det någon tuffare filmhjälte i Vilda Västern? Jag säger bara:
”För en handfull dollar”, ”För några få dollar mer” eller esset i samlingen, ”Den gode, den onde, den fule”.
Rysningar, gott folk, rysningar.
Då plingar telefonen i hemmets lugna vrå:


-Hej Calle, vi har en roll åt dig. Det är som korvgubbe i TV-serien ”Starke man” med Anders Jansson som kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson (s) i Kävlinge.
-HE-HE, svarar jag. Rena rama drömrollen. Visst, jag kommer.
Det var produktionsbolaget Anagram som ringde. Ni vet de som producerar succén HIPP HIPP med Kajan, Tiffany och alla de andra kuliga figurerna.
Men Kävlinge?
I TV-serien är kommunen omdöpt till Svinarp.
Det är helt OK, för min del.


Vännen Sven-Åke mailade mig bilden på ovanstående fynd. Han skriver:
"Gick runt Östra Dammarna i Lomma och såg en bortglömd parkbänk.
Nu undrade jag vem som ansvarar för röjningen?"
Ja, Sven-Åke, det måste vara PEAB. Maila till: Kent.Wallin@peab.se
Han är bossen. Påtala då också skräpet du hittade. Kör även över bilderna till honom. Han är en vänlig människa.
Lycka till!

2 kommentarer:

Bengt sa...

En varm korvgubbe, förmodar jag. Ingen begagnad bilhandlare med? Vilket drama!

Plupps krypin sa...

Clintan, det är grejer det. Den stålhårda blicken som bränner in i bovarna.
Skämt åsido, korvgubbe är helt rätt. Det finns ju t.o.m. en sång till den.
Ha det gott. Yvonne