lördag 17 juli 2010

Bloggens turistundersökning i Lomma: Gissa var du är och övernatta på stranden.


Jag bestämde mig för att undersöka hur det är att turista i Lomma. Rolle af Trollhättan fick bli min turist i byn. Han är en rutinerad resenär. Bara i år har Rolle varit i Thailand, Laos, Kambodja, Vietnam, Kina och USA. Han har besökt jordklotets alla världsdelar utom Antarktis.
-Jag förberedde mig som jag brukar göra och tog reda på så mycket som möjligt om Lomma kommun. Kommunen har en bra hemsida, men redan här grunnade jag över turistbyrån. Var låg den? Det verkade också vara dåligt med övernattningsmöjligheter, säger han.

Värre skulle det bli på plats i Lomma. Någon turistbyrå såg han inte till. Turligt nog kom han en vanlig vardag så kommunhuset var öppet. I receptionen fick han en karta och hänvisades till Habo Ljung camping om han ville sova över i kommunen.
Rolle vandrade ut på det nya stenrika Hamntorget.
-Himmelska fridens torg. Det var hemskt med sten det var i Lomma. Överallt ser jag bara sten. Inget grönt alls, säger han vidare och fortsätter:
-Det verkar också viktigare med parkeringsp
latser, än att hjälpa turister som kommer hit. Det här var inte lätt.
Rolle rankar det som är bäst med Lomma:
Baden och hamnen med alla båtar. Miljön är bara så läcker.
Nu till det sämsta av allt.
Av alla kustkommuner, från Strömstad i väst till Haparanda i norr, är Lomma kommun tämligen ensam om att inte kunna erbjuda besökande övernattningsmöjligheter. Sveriges rikaste kommun tillsammans med Danderyd, har alltså inte en enda sovplats att erbjuda turister. Det vill säga alla som kommer utan tält, husvagn eller husbil. Det är de
t trots allt många som gör. Skandal, är ordet.
-Det är faktiskt helt otroligt. Nej, Lomma är bra att åka till och bada, men sedan då? Här får man verkligen leta efter information och övernatta bland sanddynerna på stranden. Märkligt, slutar Rolle af Trollhättan, innan han far hem till Trollhättan, en av otaliga svenska kommuner inne i landet med goda övernattningsmöjligheter för besökare.
Lomma ligger som sagt var vid havet. Här borde det vara full rulle med turistverksamhet.

Det är noll (0).
Skäms på er politiker.


FOTNOT: Det är jag som räcker lång näsa. Bilden är en illustration till Lomma kommuns obefintliga intresse för minsta omsorg om turister.

Inga kommentarer: