tisdag 22 juni 2010

Trots rasande bondmora: Jordgubbar och nypotatis till midsommar!

Här står Lars Mårtensson och är glad. Han laddar sin bil med både jordgubbar och nypotatis. Lars driver klassikern, Mårtenssons Livs i Lomma. Nu vet jag var Lars hämtar sina prima råvaror. Och att midsommaren är räddad.
Det kan faktiskt Lars tacka en ilsken skånsk bondmora för. Ja, att han hamnade på bloggen och får gratis reklam. För det ska ni veta: det skånska gemytet finns tydligen endast på gamla knastiga svart-vita Edvard Persson filmer.
Verkligheten kan te sig både lustig och sorglig. Så här började det.

Jag har de senaste dagarna fått närmast ånger över medias larmrapporter om en midsommar utan både jordgubbar och nypotatis. Jag beslutade mig för lite grävande journalistik. Jag åkte helt enkelt ut i verkligheten.
Sedan snart 30 år, har jag mina bönder med fräscha råvaror runt omkring i Lomma. Jag körde till Flädie, en liten idyll på den skånska slätten. Jag har varit hos bonden många gånger och laddat mina förråd med godsaker. Nu ser jag att här som vanligt finns både jordgubbar för 40 kr/l och nypotatis 20 kr/kg.
Denna gång tar mitt besök en helt annan vändning. Plötsligt dyker en rultig bondmora upp. Hon är topp tunnor rasande. Fly förbannad. Gapar och skriker och smäller igen dörrar. Jag fattar ingenting och flyr fältet. Skakad.


Jag kör ner till ett säkert kort, Holländarehusgård, en gårdsbutik utanför Bjärred. Det är här jag springer på Lars Mårtensson. Det är också här jag finner drivor med både nyskördade jordgubbar och nypotatis. Det är också här jag slipper ilskna bondkärringar. Det är också gårdsbutikens varor jag kommer att köpa till midsommar.
Bevara mig väl för ilskna skånska bondmoror.
Varför hon var så förbannad?
Jag har faktiskt ingen aning. Jag är aldrig varit med om något liknande. Jag känner inte människan alls.
Bondmoran hade väl en sällsynt dålig dag, så se upp för jordgubbarna i Flädie.
-HALLÅ Edvard Persson! Vart tog du vägen?

Inga kommentarer: