måndag 21 juni 2010

Sagobröllopet: Det var roligare förr!

Jag följer efterdebatten om sagobröllopet med ett visst leende på läpparna. Jag har nämligen hört det förut. Inte minst 1976, när kungen slog sina påsar samman med Silvia.
Då som nu rasade en liten men högljudd klick:
”En massmedialt överdriven bevakning som skapar en rojalistisk yra i landet.”
Sanningen är den, att det var nästan på ännu värre förr i tiden. Skämttidningen MAD slog 1976 t o m till med att årets värsta bröllop var lika tjockt som korvspad. I kungaparets telegramskörd kunde man läsa följande:
”Vi såg att ni gift er på ett frimärke.
Vi läser ju inte så mycket i Närke.
Grabbarna på Kumla”.

Jag var själv med och skrev i media 1976 om bröllopet mellan kungen och Silvia. I dag kan jag konstatera att många av dom som skrek sig hesa i protester, sitter på höga chefsposter inom media. De har alltså rattat årets sagobröllop mellan Victoria och Daniel, så kan det alltså gå.

I samma nummer av MAD från 1976 är också den fantastiska tecknaren, Don Martin, 34 år före sin tid. I sitt fantastiska tal tog prins Daniel upp det där med att kronprinsessan kysste en groda. Före bröllopet hände ingenting, men Don Martin visar med all tydlighet vad som egentligen inträffade-se strippen här ovanför. Visst, är det vansinnig roligt. Ja, så barnslig är jag. Det är jag glad för. Det finns för övrigt allt för många surGubbar.
Aftonbladet hade samlat hela högen med surGummorna i täten på sin kultursida i söndags. Det skulle inte förvåna om någon av dessa surpuppor en dag sitter som respekterad hofreporter på Svensk Damtidning. Utvecklingen visar att så ofta blir fallet.
Lars Ohly stannade hemma.
Kan inte han bli kvar där?
Alfred E. Neuman skriver för övrigt i sin ledare:
”Tack, kungen. Nu slapp vi komma ut med ett par tomma sidor.”
(URRK 17)

Inga kommentarer: