fredag 11 juni 2010

Vuvuzela: 90 000 motorsågar på läktaren i VM-premiären i Sydafrika!

I dag startar fotbolls-VM i Sydafrika. Eftersom jag är jättenörd på fotboll, finns det risk för att jag blir mer skadad i skallen än vad jag redan är. TV sänder nämligen samtliga 64 matcher. Och där kommer jag att sitta som ett annat underbart fån.
Mitt och alla ni andras problem som kommer att följa matcherna från Sydafrika stavas: VUVUZELA!
Det är djävulska tutor som när 90 000 åskådare blåser för full hals i 90 minuter, som i premiärmatchen mellan Sydafrika-Mexiko. Oljudet kan göra vem som helst komplett galen.

DN skriver:
” Enligt ett företag som producerar hörapparater, framkallar vuvuzela-tutorna samma oljud som en motorsåg, och tester visar att plasthornen framkallar 127 decibel”.
Jag har givetvis jagat Svea Rike runt, för att finna och provblåsa en vuvuzela. Ingen i Sverige säljer nämligen dessa galenskaper till blåsinstrument.
Då hittar jag vuvuzela-Peter på hemmaplan. I Lomma, självklart. Var annars?
Därför sitter jag i Täppan och blåser i en vuvuzela. En djävulsk test som får grannarna att krympa.
Min son Johan filmer och tar bilderna. Det var inte helt lätt. Jag fick blåsa upp mig. Verkligen ta i, för att få tjut i skapelsen.
Filmen ligger nu ute på YouTube.
Visst verkar färgen på vuvuzelan bekant?

1 kommentar:

Peter X sa...

Synd att vi inte får använda tutan på plats i Sydafrika, men täppan är inte fy skam det i heller! Använd den så mycket och ofta du kan, grannarna uppskattar det...