lördag 17 april 2010

Rasande beg bilhandlare i Lomma manglar mig: Ta på dig en klänning!


Jag har under mina 40 år som journalist upplevt olidligt spännande äventyr. En gång hotade en bandit med att skjuta skallen av mig med ett avsågat hagelgevär. En annan gång hotade en politiker mig med hjärtinfarkt, om jag inte slutade skriva om hans handel och vandel med skattebetalarnas pengar.
Fast för det mesta har jag fått uppskattande ord. Förhoppningsvis är människan i grunden en vänlig själ.
Nu har jag emellertid åkt på en snytning modell annorlunda. Jag är rätt så säker på, att jag är den första journalisten i landet som uppmanats att klä mig i en klänning, underförstått: du är en kärring.
Bakgrunden är den här:
I september förra året skrev jag om Franssons Bil i Lomma som lagts ut till försäljning av en mäklare. Prislappen 17 miljoner kryddades med att MacDonald`s skulle öppna på granntomten.

Jag synade korten.
Här på bloggen förklarade Skanskans presschef Per-Lennart Berg, att det inte alls skulle bli någon hamburgerrestaurang. Skanskan äger alltså granntomten. Det var således en bluff.
Prislappen för den aktuella marken rasade naturligtvis.
Beg bilhandlare Fransson blev rasande och bussade en advokat på mig. Varför begrep varken jag eller advokaten. Jo, det gjorde vi, givetvis.
I veckan när jag en tidig morgon var ute och luftade ”Lilla Vovven”, kom beg bilhandlare Fransson ångande på sin raska morgonpromenad.
-Hallå Fransson, tjoade jag. Hur går det?
Beg bilhandlare Fransson tvärnitade. Han hade inte svalnat, utan var topp tunnor rasande, skrek och domderade han. Till slut tystnade han, tog liksom sats och så kom slutklämmen:
-TA PÅ DIG EN KLÄNNING!
Jaha, så jag gick hem och tog på mig en klänning.

FOTNOT 1: Mäklarannonsen anmäldes dessutom av bloggläsare till Marknadsdomstolen.
FOTNOT 2: I Bohuslän används ordet käring (med ett r) i kärvänligt syfte.

Inga kommentarer: